امروز قرار بریم به محله سرخ رنگ قلهک یه سری بزنیم و از گذشته تاریخی قلهک تا قلهک مدرن امروز رو بررسی کنیم.

قلهک تاریخچه پر رمز و رازی داره که کمتر کسی از این تاریخچه خفنش باخبره، از گورستان متفقین بگیر تا مجموعه قلهک که این روزا از بزرگ ترین و بهترین امکانات رفاهی تهران بشمار میره.

قلهک یا همون قله کوچک از جمله محله های منطقه 3 تهرانه، این محله از مناطق مرفه نشین واعیان نشین تهران به حساب میاد.

ابتدای تاریخچه قلهک به دوران قاجار برمیگرده، جمعیت قلهک در زمان قاجار یه چیزی حدود هزار نفر بوده. قلهک به رشته قنات هاش معروفه که همین رشته قنات ها باعث آب و هوای خنک این محله شده. قلهک نه تنها آب و هوای خوبی داره بلکه دسترسی و امکانات خیلی خفنی هم داره؛ یعنی فکر کن یه محل ایستگاه مترو اختصاصی داشته باشه چی از این بهتر؟! بله ایستگاه مترو قلهک تو خط 1 مترو تجریش قرار گرفته که دسترسی و به این محل آسون کرده.

قدیمی ترین مسجد قلهک، مسجد اعظم قلهک نام داره. یکی دیگه از مکان ها تاریخی قلهک میتونیم به حمام اهالی قلهک اشاره کنیم که یه چیزی حدود صد سال قدمت داره این حمام و به نام گرمابه حافظ میشناسن.

از جاهای دیدنی قلهک میتونیم به آرامگاه متفقین، باغ قلهک و مجموعه قلهک اشاره کنیم. آرامگاه متفقین به آرامگاه بوده که یه جاذه تاریخی تو این محل حساب میشه. این آرامگاه رازآلود محل دفن سرباز‌ها و نیروها متفقین در زمان جنگ‌های جهانی اول و دوم میباشد. آرامگاه متفقین زمینی بسیار بزرگ است که کاملا چمن کاری شده و پر از درختان و گل و گیاه‌های زیبا میباشد. این گورستان مخوف در ضلع جنوبی سفارت بریتانیا و شمال خیابان دولت واقع شده است.

باغ قلهک

باغ قلهک یکی دیگه از مکان های تفریحی این محله س که خیلی خوش آب و هوا و دلبازه، باغ قلهک یا همان سفارت انگلیس وسعتی حدود 20 هکتار دارد این باغ واقع شده در خیابان شریعتی تهران میباشد. در این باغ سرسبز و خوش رنگ درختانی نظیر درخت مجنون، چنار و نارون و همچنین انواع گل و گیاه‌های زیبایی وجود دارد که به این باغ زندگی بخشیده است. تنها قنات باقی مانده قلهک از گذشته‌های بسیار دور مربوط به قنات پر آبی است که در این باغ وجود دارد و به جهت وجود همین قنات است که باغ قلهک را به سرسبز ترین باغ این محله تبدیل کرده است.

قلهک نه تنها به دلیل مکان های تفریحیش، بلکه به جهت دسترسی و امکانات درمانی که داره مورد توجه قرار گرفته و خیلیا برای خرید آپارتمان به قلهک مراجعه می کنن و جزء 5 منطقه برتر تهران برای زندگی قرار گرفته.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

قلهک محله پر قنات دیروز محله لاکچری نشین امروز

رکود مسکن و ضررهای میلیاردی